MTS 2008 ze strefy eksperta CRM, czyli jak zrobić migrację Dynamics CRM

Długo oczekiwana konferencja Microsoft Technology Summit 2008 już za nami… Moje wrażenia opiszę w innym poście. Póki co skupię się na roli, która pełniłem podczas MTS’u. Przez 2 dni miałem przyjemność pełnić rolę eksperta, a podsumowanie pierwszego dnia w poście niżej. Podobnie jak pierwszego dnia, drugi dzień obfitował w pytania o migrację z Dynamics CRM 3.0 do 4.0. Dlatego, wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu, zdecydowałem się poniżej zebrać kilka odpowiedzi na pytania dotyczące migracji Dynamics CRM. Mam nadzieję, że się przydadzą :).

– upgrade do wersji 4.0 jest możliwy tylko z wersji 3.0

– upgrade jest możliwy tylko w tym samym języku, tzn. jeśli Dynamics CRM 3.0 był po polsku, Base Language wersji 4.0 musi być polski

– upgrade należy rozpocząć od postawienia nowego środowiska, tzn. SQL Server 2005, wspierana wersja Windows 2003 lub 2008 itd.

– przed upgrade’m wskazane jest zrobienie kopii zapasowej baz Dynamics CRM, dostosowań i (koniecznie!) raportów!

– proces upgrade’u nie daje możliwości rollback’u, co w skrócie oznacza, że w przypadku niepowodzenia trzeba od nowa zainstalować Dynamics CRM 3.0 i przywrócić bazy danych i dostosowania.

– podczas upgrade’u nadpisane (czytaj „zniszczone”) zostaną wszystkie niewspierane dostosowania, czyli np. zmiany w plikach *.aspx, *.js

– upgrade serwera Dynamics CRM przeprowadza się, uruchamiając setup Dynamics CRM 4.0 na maszynie, na której zainstalowany jest Dynamics CRM 3.0

– upgrade klienta przeprowadza się, uruchamiając na każdej maszynie klienckiej setup klienta Dynamics CRM 4.0. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jest odinstalować klienta Dynamics CRM 3.0 i dopiero później zainstalować od nowa klienta dla Dynamics CRM 4.0. Dzięki temu można proces zautomatyzować np. poprzez GPO

– przed upgrade’m klientów lepiej zsynchronizować dane posiadane offline

– upgrade klienta dla Outlook’a spowoduje zainstalowanie SQL Server 2005 Express Edition

– podczas upgrade’u setup utworzy nowy widok dla raportów Dynamics CRM 4.0 i zmieni wszystkie raporty z wersji 3.0 tak, żeby współpracowały z SSRS Data Connector’em

– podczas upgrade’u usunięte zostaną wszystkie nieopublikowane dostosowania

oficjalnie, podczas upgrade’u instalator zaktualizuje wszystkie workflow’y do wersji 4.0 (poza tymi, które używają akcji „Post URL”

– jeśli używasz klienta mobilnego Dynamics CRM 3.0 (Dynamics CRM 3.0 Mobile Client), nie upgrade’uj systemu! W wersji 4.0 nie ma oficjalnego klienta na urządzenia mobilne, a stary klient nie będzie działał

 

Uff, sporo tego. Mam nadzieję, że powyższa lista przyda się Wam, jeśli planujecie przeprowadzić migrację Dynamics CRM 3.0 do 4.0. Oczywiście w życiu nie wszystko jest tak pięknie i może się zdarzyć, że większość Waszych przepływów pracy trzeba będzie przepisać, raporty nie będą działać, a użytkownicy po prostu nie będą mogli się logować :).

Z doświadczenia wiem, że lepiej „postawić” cały system od nowa, niż przeprowadzać upgrade, który poprawnie zmigruje 80% funkcjonalności, a na pozostałe 20% spędzimy więcej czasu niż na instalację zupełnie nowego systemu.

Reklamy

2 komentarze do “MTS 2008 ze strefy eksperta CRM, czyli jak zrobić migrację Dynamics CRM

  1. Witam

    używamy ciągle jeszcze wersji 3.0. Próbujemy przejść na 2011 pośrednio przez 4.0, jednak napotykamy na problemy.
    Sposób korzystania z CRMa jest prosty:
    – CRM służy głównie jako baza kontrahentów i kontaktów oraz jako repozytorium maili (śledzonych w CRMie)
    – istotnym elementem są relacje, zależności pomiędzy kontami (nadrzędny/podrzędny)
    – modyfikacje polegają na dodaniu sporej ilości pól i modyfikacji wydruków
    – z workflow korzystamy w ograniczonym zakresie – kilka notyfikacji mailowych.

    Mam w związku z tym pytanie – czy istnieje jakaś szansa na eksport danych i zaimportowanie ich od razu do 2011?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    JM

    • Witam,

      Prawidłowa ścieżka migracji „in-place” polega na przejściu przez wersję CRM 4.0. Jeśli jednak pojawiają się problemy, oczywiście jest taka możliwość, żeby odtworzyć dostosowania w Dynamics CRM 2011 i zmigrować dane. Takie podejście ma kilka plusów, a jednym z nich jest przepisanie kodu dostosowań (skryptów) na działający w CRM 2011 niejako explicite. Przy migracji przez CRM 4.0 nie mówi się o tym, ale też trzeba to wykonać.

      Jeśli był jakiś kod w postaci calloutów (w CRM 3.0), należy go napisać od nowa w postaci pluginów w CRM 2011. Tak czy inaczej więc przy przenoszeniu dostosowań przez 2 wersje raczej wszystko sprowadzi się do ich przepisania. Tak, żeby naszykować się poprawnie na przyszłe wersje.

      Pozdrawiam,
      Kuba S.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s