Długo oczekiwana konferencja Microsoft Technology Summit 2008 już za nami… Moje wrażenia opiszę w innym poście. Póki co skupię się na roli, która pełniłem podczas MTS’u. Przez 2 dni miałem przyjemność pełnić rolę eksperta, a podsumowanie pierwszego dnia w poście niżej. Podobnie jak pierwszego dnia, drugi dzień obfitował w pytania o migrację z Dynamics CRM 3.0 do 4.0. Dlatego, wychodząc na przeciw zapotrzebowaniu, zdecydowałem się poniżej zebrać kilka odpowiedzi na pytania dotyczące migracji Dynamics CRM. Mam nadzieję, że się przydadzą :).
– upgrade do wersji 4.0 jest możliwy tylko z wersji 3.0
– upgrade jest możliwy tylko w tym samym języku, tzn. jeśli Dynamics CRM 3.0 był po polsku, Base Language wersji 4.0 musi być polski
– upgrade należy rozpocząć od postawienia nowego środowiska, tzn. SQL Server 2005, wspierana wersja Windows 2003 lub 2008 itd.
– przed upgrade’m wskazane jest zrobienie kopii zapasowej baz Dynamics CRM, dostosowań i (koniecznie!) raportów!
– proces upgrade’u nie daje możliwości rollback’u, co w skrócie oznacza, że w przypadku niepowodzenia trzeba od nowa zainstalować Dynamics CRM 3.0 i przywrócić bazy danych i dostosowania.
– podczas upgrade’u nadpisane (czytaj „zniszczone”) zostaną wszystkie niewspierane dostosowania, czyli np. zmiany w plikach *.aspx, *.js
– upgrade serwera Dynamics CRM przeprowadza się, uruchamiając setup Dynamics CRM 4.0 na maszynie, na której zainstalowany jest Dynamics CRM 3.0
– upgrade klienta przeprowadza się, uruchamiając na każdej maszynie klienckiej setup klienta Dynamics CRM 4.0. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jest odinstalować klienta Dynamics CRM 3.0 i dopiero później zainstalować od nowa klienta dla Dynamics CRM 4.0. Dzięki temu można proces zautomatyzować np. poprzez GPO
– przed upgrade’m klientów lepiej zsynchronizować dane posiadane offline
– upgrade klienta dla Outlook’a spowoduje zainstalowanie SQL Server 2005 Express Edition
– podczas upgrade’u setup utworzy nowy widok dla raportów Dynamics CRM 4.0 i zmieni wszystkie raporty z wersji 3.0 tak, żeby współpracowały z SSRS Data Connector’em
– podczas upgrade’u usunięte zostaną wszystkie nieopublikowane dostosowania
– oficjalnie, podczas upgrade’u instalator zaktualizuje wszystkie workflow’y do wersji 4.0 (poza tymi, które używają akcji „Post URL”
– jeśli używasz klienta mobilnego Dynamics CRM 3.0 (Dynamics CRM 3.0 Mobile Client), nie upgrade’uj systemu! W wersji 4.0 nie ma oficjalnego klienta na urządzenia mobilne, a stary klient nie będzie działał
Uff, sporo tego. Mam nadzieję, że powyższa lista przyda się Wam, jeśli planujecie przeprowadzić migrację Dynamics CRM 3.0 do 4.0. Oczywiście w życiu nie wszystko jest tak pięknie i może się zdarzyć, że większość Waszych przepływów pracy trzeba będzie przepisać, raporty nie będą działać, a użytkownicy po prostu nie będą mogli się logować :).
Z doświadczenia wiem, że lepiej „postawić” cały system od nowa, niż przeprowadzać upgrade, który poprawnie zmigruje 80% funkcjonalności, a na pozostałe 20% spędzimy więcej czasu niż na instalację zupełnie nowego systemu.
Witam
używamy ciągle jeszcze wersji 3.0. Próbujemy przejść na 2011 pośrednio przez 4.0, jednak napotykamy na problemy.
Sposób korzystania z CRMa jest prosty:
– CRM służy głównie jako baza kontrahentów i kontaktów oraz jako repozytorium maili (śledzonych w CRMie)
– istotnym elementem są relacje, zależności pomiędzy kontami (nadrzędny/podrzędny)
– modyfikacje polegają na dodaniu sporej ilości pól i modyfikacji wydruków
– z workflow korzystamy w ograniczonym zakresie – kilka notyfikacji mailowych.
Mam w związku z tym pytanie – czy istnieje jakaś szansa na eksport danych i zaimportowanie ich od razu do 2011?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
JM
Witam,
Prawidłowa ścieżka migracji „in-place” polega na przejściu przez wersję CRM 4.0. Jeśli jednak pojawiają się problemy, oczywiście jest taka możliwość, żeby odtworzyć dostosowania w Dynamics CRM 2011 i zmigrować dane. Takie podejście ma kilka plusów, a jednym z nich jest przepisanie kodu dostosowań (skryptów) na działający w CRM 2011 niejako explicite. Przy migracji przez CRM 4.0 nie mówi się o tym, ale też trzeba to wykonać.
Jeśli był jakiś kod w postaci calloutów (w CRM 3.0), należy go napisać od nowa w postaci pluginów w CRM 2011. Tak czy inaczej więc przy przenoszeniu dostosowań przez 2 wersje raczej wszystko sprowadzi się do ich przepisania. Tak, żeby naszykować się poprawnie na przyszłe wersje.
Pozdrawiam,
Kuba S.