Pierwsze pytanie, które pojawia się po instalacji Update Rollup 5 to czy mamy do czynienia ciągle z CRM 2011? Lista zmian jest bowiem ogromna i nie są to poprawki błędów. Update Rollup 5 (wcześniej nazywany Release 7 (R7), albo Service Update Q4 2011) wprowadza szereg nowych funkcjonalności do Dynamics CRM 2011, w tym te najbardziej oczekiwane przez klientów.
W tym poście przedstawię listę wszystkich zmian i ich krótkie streszczenie, żebyście mieli świadomość jak dużą aktualizacją jest Update Rollup 5. Od razu bardzo ważna uwaga – ze względu na zmiany w platformie, bazie danych i logice CRM 2011 UR5, Rollup 5 NIE MOŻE BYĆ ODINSTALOWANY!. Warto o tym pamiętać :).
Jeśli któreś tłumaczenie Wam się nie podoba (post? „obserwować” zamiast „śledzić”?) lub któreś lubicie szczególnie („agent przetwarzania w tle” zamiast „agent tła” lub „deklarować chęć” zamiast „poczynić zobowiązanie”), to uwagi proszę zgłaszać w komentarzach :). R7 był bowiem pierwszym wspólnie (przez firmę tłumaczącą i mnie) tłumaczonym komponentem CRM 2011. Oczywiście nie wszystkie etykiety dało się zmienić, ale wszystkie wprowadzone w UR5 były konsultowane wspólnie z Grupą Produktową, zanim się pojawiły.
Oto lista zmian pogrupowana po komponentach, których dotyczą:
KLIENT CRM DLA OUTLOOK:
- zupełnie nowe panele danych, w tym listy działań i notatki powiązane z danym rekordem widoczne bezpośrednio w tzw. Reading Pane danego rekordu
- wprowadzenie klikalnych linków w miejsce pól typu lookup oraz emaili
- kliknięcie w pole typu email od razu otwiera nowe okienko z wiadomością email automatycznie śledzoną pod danym rekordem
- pełna integracja z Lync z klienta CRM dla Outlook
- wiadomości email będą promowane do CRM asynchronicznie (!), a nie tak jak do tej pory. Outlook Client został wzbogacony o nowy cache!
PROCESY (DIALOGI I PRZEPŁYWY)
- wreszcie możliwość używania pól typu lookup i datetime w dialogach
- w przepływach pracy będzie można wstawiać dynamiczne linki (!), czyli wreszcie można w przepływie podać URL do danego rekordu
- „przechowywanie” danych i możliwość powrotu do danych z poprzednich stron w dialogach
WIZUALIZACJE DANYCH (WYKRESY)
- możliwość dodawania więcej niż 1 serii do wykresów bezpośrednio z interfejsu (aż 5 serii danych na 1 wykresie!)
- możliwość dodawania więcej niż 1 kategorii do wykresów bezpośrednio z interfejsu (do 2 kategorii na 1 wykresie)
- dodane nowe typy wykresów, w tym wykresy „piętrowe” (stack charts)
AUDYT I ZARZĄDZANIE DANYMI
- jedna z najbardziej oczekiwanych funkcji – audyt dostępu do CRM przez użytkowników, czyli historia kto i kiedy dostawał się do CRM’a jakim kanałem (aplikacja / web services) i od kiedy jest zalogowany
- nowe możliwości w detekcji duplikatów – ignorowanie wartości pustych i możliwość wyłączenia z konkretnej zasady detekcji rekordów niektywnych
ŚCIANA ZNANA Z FACEBOOK, CZYLI ACTIVITY FEEDS
- do każdego formularza można dodać „ścianę” (wall) z informacjami o tym rekordzie, w stylu „ten i ten dodał działanie” itd.
- pojawia się ściana osobista, rekordu i użytkownika z pogrupowanymi postami
- można „śledzić” rekordy jak na Twiter’ze
- można ustawić sobie sukbskrypcję zmian na danym rekordzie
- można komentować rekordy na ścianie i prowadzić mikroblogi w kontekście danego rekordu
- informacje o „wzmiankach” o danym rekordzie dodanych przez innych użytkowników, niezależnie od miejsca ich dodania (znane z facebook’a)
- w SDK pojawiły się 3 nowe encje: Post, PostComment i PostFollow
- WAŻNE: Activity Feeds to osobne rozwiązanie, które można zainstalować tylko i wyłącznie po instalacji Rollup 5
POPRAWKI BŁĘDÓW
- naprawiony problem w polskiej wersji CRM z czasem trwania działania powyżej 1h (wstawiała się kropka zamiast przecinka i pojawiał się błąd)
- naprawiony błąd w Internet Explorer 9, który pojawiał się podczas przechodzenia między pulpitami
- naprawiony problem z wyświetlaniem „tylko daty” w kliencie CRM w Outlook
- błąd podczas wgrywania nowych paczek językowych
UR5 został już zainstalowany przez Microsoft na środowiskach CRM Online i… nie obyło się bez błędów :). CRM Online rzucał błędami cały pierwszy dzień po instalacji Rollup’a 5, a do tej pory pojawiają się błędy związane np. z rozwiązaniem Activity Feeds i brakiem odpowiednich pól. Wygląda jednak na to, że wszystko w większej częście się udało i użytkownicy CRM Online mają już całkiem nowego CRM 2011 :).
Dla użytkowników on-premise Update Rollup 5 można ściągnąć tutaj: http://www.microsoft.com/downloads/pl-pl/details.aspx?familyid=b9dd0bd7-8b1f-45af-a5ae-ee73a07ec90c&displaylang=pl, a poczytać więcej można tu: http://support.microsoft.com/kb/2567454. Pamiętajcie, że UR5 nie da się odinstalować!!!.