Bardzo często użytkownicy Dynamics CRM 2013, którzy uzywają systemu na tabletach, pytają nas o dostęp offline z urządzeń mobilnych. W tym poście postaram się podsumować to, jak działa dostęp offline do CRM 2013 z urządzeń mobilnych, zarówno w aplikacjach natywnych (CRM for tablets), jak i przeglądarkach.

Poniżej tłumaczę w jaki sposób dostęp offline do danych w Dynamics CRM 2013 jest zrealizowany w aplikacjach dla dwóch platform – Windows 8/8.1 i iOS.

Jakie dane widać offline i co można z nimi robić

Przede wszyskim należy pamiętać, że praca offline w aplikacjach natywnych CRM 2013 na urządzeniach mobilnych i tabletach (CRM for tablets dla Windows 8.1, iOS) odbywać się może jedynie w trybie tylko do odczytu. Użytkownik po utracie połączenia może nadal pracować na ostatnio oglądanych danych, ale nie może wprowadzać nowych i edytować istniejących rekordów. Wszystkie rekordy będą oczywiście zawierały dane z momentu ich ostatniego odwiedzenia i na szczęście CRM na tabletach informuje o tym poprzez wskazanie czasu ostatniego pobrania rekordu (timestampu).

Aktualnie (w CRM 2013 SP1) użytkownik nie może wybrać rekordów do synchronizacji w trybie offline, ponieważ de facto nie ma tam synchronizacji, a dane są przechowywane w cache’u. CRM sam decyduje jakie dane będą dostępne offline według zaszytych priorytetów: 1) najpierw dane widoczne na listach, dashboard’ach i kafelkach 2) później dane z odwiedzanych wcześniej rekordów.
Dane na pulpitach managerskich (dashboard’ach) będą dostępne offline, ale same wykresy już nie. I nieprawdą jest, że w trybie offline dostępne są tylko ostatnio odwiedzane rekordy (nie tylko!).

Dla oszczędności baterii aplikacje mobilne nie sprawdzają stale, czy odzyskały połączenie z serwerem. Ponowny dostęp online możliwy jest poprzez kliknięcie guzika „Reconnect”. Dopóki użytkownik nie przejdzie świadomie w tryb online i nie opuści aplikacji CRM for Tablet, dopóty będzie miał dostęp do danych offline:

crmtablet_offline

Jak przechowywane są dane offline z CRM 2013 na urządzeniach mobilnych (tabletach)?

Technicznie przechowywanie danych dla trybu offline odbywa się w cache’u HTML5, przy czym tablety z Windows 8/8.1 przechowują te dane w IndexedDB, a iPad’y w Web SQL. Jeśli chodzi o pojemność cache’a, to jest to odpowiednio: maksymalnie 2% wolnej powierzchni na dysku dla Windows 8.1 i maksymalnie 150MB dla iOS. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić ile rekordów będzie dostępnych w trybie offline.
I tutaj niespodzianka – aplikacja CRM for tablets zawsze dla szybszego działania najpierw sprawdza dane z cache’u, a później dopiero online.

Dostęp offline w przeglądarkach

W przypadku korzystania z Dynamics CRM 2013 na tablecie przez przeglądarkę nie istnieje tak naprawdę tryb offline. Możemy jednak ciągle oglądać dane z historii za pomocą guzika „Wstecz”. Oczywiście głębokość powrotu zależy od przeglądarki i urządzenia.

Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać wątpliwości dotyczące dostępu offline do CRM 2013 z tabletów. Jeśli nie, zapraszam do komentowania i kontaktu.