Mamy coraz więcej informacji o CRM 5 – część pochodzi z PDC’09, część z różnych artykułów, a część z plotek :). Wygląda na to, że CRM 5 będzie naprawdę dużym systemem, sporo większym niż 4.0. Większym w sensie oferowanej funkcjonalności, ale i w sensie platformy od strony technologicznej. Microsoft coraz więcej mówi o xRM, dlatego bałem się, że pójdziemy w tę stronę przy następnej wersji. Okazuje się, że xRM to sposób „przykładowych” wykorzystań platformy, a nie następna wersja. Ufff! Gdzieś pojawiały się nawet plotki, że po CRM 4.0 będzie xRM, czyli po prostu platforma. Na szczęście nie – CRM 5 to normalny system, dużo bardziej rozbudowany i oferujący znacznie większe możliwości. Dbałość o technikalia pozwala domyślać się, że jednak mimo wszystko idziemy w stronę platformy, a nie zamkniętego systemu (nie ma wielu zmian w funkcjonalności). I to platformy bardzo, bardzo rozszerzalnej i totalnie nowoczesnej!

Ten post krótko opisuje nowe funkcje i cechy CRM 5 (v.next). Poniżej podsumowanie nowych cech CRM 5:

CECHY TECHNICZNE CRM 5:

  • będzie przepisany i będzie działał w .NET 4.0
  • będzie wykorzystywał Windows Communication Foundation (WCF) i REST zamiast „zwykłych” web services
  • będzie wspierał LINQ i inne technologie dostępne już w .NET 4.0
  • będzie oferował nowe możliwości autentykacji przez federowany dostęp (Federation Services, CardSpace, Windows Live)
  • „nigdy więcej dostosowań w ZIP”: CRM 5 będzie wspierał „solutions” wspomniane już krótko tu: https://crmblog.pl/2008/11/26/crm-50/ – dostosowania, pluginy i zmiany interfejsu pakowane w zarządzane paczki pozwalające instalować „wszystko na raz”, wersjonować całe rozwiązania itd
  • SDK i platforma w większości przypadków pozwoli korzystać z typów .NET’owych zamiast specyficznych typów CRM, tzn. nie będzie już CrmNumber, tylko np. int!
  • dane będą udostępniane np. przez ADO.NET Services i .NET RIA Services (integracja z Silverlight)

CECHY FUNKCJONALNE / INTERFEJS CRM 5:

  • interfejs znany z Office (wstążka, wizualne menu)
  • natywna integracja z Silverlight i raporty „na żywo” w postaci dashboards
  • znacznie rozbudowany sposób projektowania formatek – możliwość dodawania pól w różnych rozmieszczeniach (layouts)
  • CRM 5 będzie pozwalał na relacje „ad-hoc”, tzw. „połączenia” między poszczególnymi obiektami generowane przez użytkowników
  • możliwość umieszczania list rekordów na formatkach
  • w CRM 5 nie będzie już zakładek! – dane grupowane będą w sekcje dostępne po lewej stronie w menu
  • wbudowany log zmian – audit trail
  • możliwość przypisywania rekordów do grup użytkowników

Microsoft CRM 5 - xrm

Wszystko wkazuje na to, że mamy do czynienia z totalną rewolucją podczas przejścia z CRM 4.0 do CRM 5. Rewolucją technologiczną na pewno, a wygląda na to, że interfejs i sposób pracy też zostaną dość mocno zmienione. Premiera CRM 5 została przełożona na czas „po czerwcu 2010”, na razie nie wiadomo kiedy…

Reklama