Pomyślałem, że napiszę coś o wydarzeniu, w którym akurat bierzemy udział, bo warto. W tym tygodniu mamy super przyjemność współprowadzić xRM Acceleration Lab w Redmond. Przez tydzień przeprowadzimy szkolenia dla partnerów z USA i razem z pryedstawicielami Grupy Produktowej będziemy nadzorować różne zespoły w budowaniu wertykalnych rozwiązań opartych o Microsoft Dynamics CRM 2011. Tomek (który jest tu ze mną) został przydzielony do budowania rozwiązania portalowego, ja do rozwiązania dla branży finansowej opartego o Field-level security i zaawansowane raportowanie. Oba rozwiązania muszą maksymalnie wykorzystywać nowe funkcjonalności CRM 2011. Po 3 dniach zbudowane prototypy będą prezentowane Program Manager’om odpowiednich linii w Grupie Produktowej CRM.
Dziś, czyli pierwszego dnia mamy dzień „treningowy”, czyli prowadzimy szkolenia, a pod koniec budujemy architekturę rozwiązania. My, to znaczy wybrani „advisorzy„, którzy zostali zaproszeni (m.in. Jim Steger – autor „Working with Dynamics CRM 4.0„, David Yack – autor „xRM as a Rapid Development Platform„, Mitch Milam – autor nowej ksiązki o CRM 2011). Mi przypadła prezentacja z Giorgi Garcia-Agreda (MVP z Włoch) o integracji SharePoint z CRM 2011 (Online i on-premise). Całkiem miło mówić po i przed takimi guru jak ci wymienieni powyżej :).
Podczas sesji wstępnej Craig Unger (General Manager, Dynamics CRM Research & Development) mówił o miejscu, w jakim aktualnie jest Dynamics CRM. I… wygląda to naprawdę imponująco :). Craig powiedział również coś, co zaszkoczyło prawie wszystkich uczestników – mianowicie, że Bill Gates ciągle obserwuje co dzieje się w Microsoft i ludzie odpowiedzialni za konkretne linie produktowe mają z Bill’em cykliczne sesje, podczas których przedstawiają na wysokim poziomie o co chodzi w danym produkcie. Podobno Bill słynie z tego, że podczas tych spotkań ma 3 gotowe „cięte riposty” w odpowiedzi na prezentacje tych konkretnych produktów (i poodobno często nie jest miło): „po co w ogóle jest ten produkt i dlaczego zawracacie mi nim czas?”, „dlaczego budujecie coś nowego co nie ma wartości, zamiast rozwijać coś, co istnieje?” i „ok, niezłe. czemu ciągle nie budują produktu X i Y w oparciu o Wasz produkt?”. Jak można się domyśleć, każdy General Manager marzy o tej trzeciej :). I podobno podczas ostatniej sesji poświęconej CRM 2011, Bill użył właśnie jej – spytał Craig’a „ok, fajne. Czemu ciągle inne produkty nie są oparte o CRM SDK?” :). Nie będę wnikał, które produkty mogłyby być zbudowane w oparciu o platformę xRM, zamiast budować „kichę” od nowa. Ale to podsumowanie Bill’a chyba najlepiej pokazuje, gdzie jest i czym jest dla Microsoft’u platforma Microsoft Dynamics CRM…