Microsoft Dynamics 365 jest faktem i nic nie da się już z tym zrobić :). Wielu Klientów już pyta o tę platformę, wielu partnerów już się nią interesuje i wielu użytkowników zdążyło się przekonać, że Dynamics 365 to, niestety, na razie tylko nowy Dynamics CRM (December 2016 Update) powiększony o PowerApps, Flow, Field Service i Project Service Automation (ostatnie dwa dostępne wcześniej jako dodatki do CRM 2016).
Mimo zapewnień i setek marketingowych PowerPointów, Dynamics 365 w postaci pełnej platformy ERP/CRM jest ciągle niedostępny na rynku jako spójna, działająca platforma. Owszem, jest dostępny w cennikach i można ją kupić, ale w cenie można dostać powyższe komp0nenty, bez funkcjonalności zintegrowanego systemu ERP (ani NAV w wersji Dynamics 365 Business, ani AX7 w wersji Dynamics 365 Enterprise Plan 2).
No, ale nic z tym nie zrobimy – naszego starego, dobrego CRM’a w nowej odsłonie można kupić tylko jako Dynamics 365 (także do instalacji on-premise). Wielu nowych Klientów kupuje Dynamics 365, ale wielu istniejących zastanawia się, co będzie z ich istniejęcym CRM’em przy migracji. I tu odpowiedzi są dwie:
- TECHNICZNA: Dynamics 365 On-Premise migruje się bardzo prosto, tj. wystarczy w zasadzie „podnieść wersję” z CRM 2016 do „December 2016 Update”. I już.
Dynamics 365 Online migruje się jeszcze prościej – wystarczy pozwolić Microsoft’owi na przeprowadzenie automatycznej aktualizacji i którejś, ustalonej nocy, po prostu staniemy się posiadaczami nowego Dynamics 365 (bez części ERP’owej na razie!!!) - LICENCYJNA: Tu robi się ciekawie. I to właśnie o konsekwencjach i zmianach w licencjonowaniu CRM -> Dynamics 365 będzie kolejny post z dwóch postów (ten jest pierwszy)
Jak Dynamics CRM 2016 mapuje się funkcjonalnie do Dynamics 365 (Enterprise Plan 1)?
CRM Microsoft’u od dawna miał 3 moduły: Sprzedaży, Marketingu i Obsługi Klienta. W trakcie przekształcenia w Dynamics 365, CRM stał się dwoma „aplikacjami” dostępnymi w ramach tej platformy (Sales i Customer Service):
Dodatkowo Dynamics 365 zawiera oprócz CRM’a następujące aplikacje/moduły:
- Usługa Terenowa (Field Service) – czyli byłego FieldOne – narzędzie do planowania i rozliczania pracy inżynierów technicznych pracujących „w terenie”. Moduł daje możliwość planowania tras, wyszukiwania Klientów z konkretnymi usługami na danym terenie bezpośrednio na tablecie oraz zarządzania zadaniami i planowania usług dla inżynierów wsparcia
- Zarządzanie Projektami (Project Service Automation) – moduł ten pozwala na rozliczanie w CRM prac projektowych, daje możliwość planowania wykorzystania zasobów, rozliczania godzin pracy, planowania projektów i ich produktów, dodawania i kontroli projektów
- PowerApps – moim zdaniem najwięcej warte rozszerzenie CRM’a w Dynamics 365. PowerApps to nic innego jak platforma do budowania aplikacji biznesowych bezpośrednio przez użytkowników końcowych. Za pomocą PowerApps użytkownik może bez linijki kodu stworzyć aplikacje (web i mobilne), które mogą łączyć się z różnymi systemami i prowadzić użytkowników przez skomplikowane procesy za pomocą automatycznie generowanego interejsu (UI)
- Klient mobilny z dostępem offline – klient mobilny na telefony i tablety został znów rozszerzony o kolejne funkcjonalności, w tym o tak długo oczekiwaną pracę offline z rekordami z CRM na urządzeniach mobilnych. I nie jest to „oszukany offline” jak w CRM 2015 pozwalający na kontynuację pracy i dodawanie wersji roboczych rekordów w trybie offline, ale o sporą funkcjonalność dostępną offline i możliwość synchronizacji danych za pomocą filtrów ustawianych przez administratora po stronie serwera CRM
Cała platforma Dynamics 365 prezentuje się więc tak:
Jeśli jesteście spostrzegawczy, to od razu zauważycie, że w Dynamics 365… brakuje modułu Marketingu. I to prawda! Stara funkcjonalność marketingu (listy i kampanie) jest dostępna w aplikacji Sales, a modułu marketingowego z prawdziwego zdarzenia na razie nie ma. I co więcej – będą różne „marketingi” w Dynamics 365 Business i Dynamics 365 Enterprise:
- Dynamics 365 Business dostanie zupełnie nowy moduł marketingu, budowany przez Microsoft „od zera”. Moduł, wg najnowszych informacji [2017-01-16], będzie dostępny we wrześniu 2017 (nie w marcu, jak twierdzi Microsoft w Polsce!)
- Dynamics 365 Enterprise będzie wykorzystywał Adobe Marketing Cloud jako moduł marketingowy (więcej o tym w tym poście – Dynamics Marketing, czyli nigdy nieistniejący produkt i przyszłość marketingu w Dynamics 365
A co dzieję się z Social Engagement, Dynamics Marketing i Microsoft Parature?
Dynamics 365 to ogromny krok w przód i przygotowanie świata na pełną, zintegrowaną platformę CRM/ERP. W tym kroku zabrakło jednak miejsca na kilka narzędzi, które wcześniej było dostępne. Tak właśnie jest z Dynamics Marketing i Parature, które znikają z portfolio produktów i Microsoft nie znalazł dla nich miejsca w Dynamics 365. Klienci, którzy ich używali (byli tacy? Serio, chociaż jeden?) mogą nadal ich używać po uzyskaniu odpowiedniego „exception” i specjalnego SKU od Microsoft’owego Business Desku.
W Dynamics 365 znalazło się jednak miejsce dla Microsoft Social Engagement, które stało się częścią Dynamics 365 for Sales i zostało znacznie rozwinięte i wzbogacone o nowe funkcjonalności. Dodatkowo część „social” dostała nowe funkcjonalności w postaci „kart informacyjnych” (Relationship Insights).
Unified Customer Intelligence
Relationship Insights to na razie pierwsza wersja czegoś ogromnego, co szykuje Microsoft w Dynamics 365, mianowicie platformy Unified Customer Intelligence (UCI). Platforma ta pozwoli na prezentację danych, sugestii i raportów z różnych źródeł w postaci konfigurowalnych kafelków. Źródła danych mogą pochodzić zarówno z organizacji (Exchange Online, Delve), jak i z zewnątrz (Google Analytics) oraz z nieustrukturyzowanycvh zbiorów (social, geolokalizacja):
Reasumując, Microsoft Dynamics 365 to największe dzieło w aplikacjach biznesowych w historii Microsoftu. Na razie już sama część „CRM’owa” powala mnogością funkcji i możliwościami. A przecież ciągle czekamy na ostateczny (powiedziałbym ultimate) Dynamics 365, który połączy natywnie (bez integracji) Dynamics CRM z Dynamics NAV i Dynamics AX7 (stare nazwy!).
Ten post stanowi pierwszą część (z dwóch) krótkiej serii o mapowaniu Dynamics CRM do Dynamics 365. Drugi post poświęcony będzie mapowaniu licencji i podejściu do licencjonowania w Dynamics 365 – będzie ciekawie!
Dzięki za post. Krótko i do rzeczy rozjaśnia wiele niedomówień.
Mam pytanie do stwierdzenia:
„A przecież ciągle czekamy na ostateczny (powiedziałbym ultimate) Dynamics 365, który połączy natywnie (bez integracji) Dynamics CRM z Dynamics NAV i Dynamics AX7 (stare nazwy!).”
Pewien jesteś, że taka jest intencja? Może nie do końca rozumiem, co kryje się pod pojęciem natywnego połączenia. Chodzi o połączenie wszystkiego w jeden produkt? To chyba nie jest możliwe, bo to 3 zupełnie różne systemy. Trzeba by wszystko zaryć i zrobić od nowa, tracąc pewnie przy okazji wsteczną kompatybilność. Nie jest istotą Dynamics365 właśnie ta out-of-the-box integracja tych kilku produktów? Czyli coś co wcześniej wymagało sporo pracy i każdorazowo angażowania speców od integracji, jakichś Biztalk’ów, Scribe’ów itp?
Hej Łukasz! Ty rozumiesz, że to trzy różne systemy. Ja rozumiem, że to trzy różne systemy. Spytaj Microsoft’u w Polsce (albo działu sprzedaży z dowolnego innego kraju), czy Dynamics 365 to jeden system. Usłyszysz, że oczywiście! 🙂
Trochę się nie zrozumieliśmy, albo to ja źle napisałem. To, o czym napisałeś i nazwałeś „out-of-the-box integracja” to właśnie coś, co ja nazwałem w poście „natywnie (bez integracji)”. Mówimy o tym samym :). BTW, Common Data Service (CDS) już umożliwia przecież trzymanie danych z obu systemów (NAV/CRM, albo AX/CRM) w jednym miejscu. I do tego dąży Microsoft, żeby nie musieć używac narzędzi do integracji firm trzecich.
Technicznie „Field services” i „Project service automation” to w dalszym ciagu dodatki/rozszerzenia CRM, a nie moduły będące natywną częścią platformy. Żadne marketingowe zaklinanie rzeczywistości tego nie zmieni 🙂