Zgodnie z obietnicą ten post jest drugim z kolei traktującym o mapowaniu funkcjonalności i licencji z ostatniej wersji Microsoft Dynamics CRM 2016 do Microsoft Dynamics 365. Poprzedni post jest tutaj – Dynamics 365 – mapowanie funkcjonalności Dynamics CRM do nowych planów [1/2]. Tym razem zajmę się szczegółami licencjonowania Dynamics 365. Opiszę dokładnie plany, rodzaje licencji i funkcjonalności (bez szczegółów funkcjonalności aplikacji / modułu Operations z Planu 2 z prostej przyczyny – nie jest gotowy w tej chwili).

 

Aplikacje i plany – o co chodzi?

Microsoft wprowadził w Dynamics 365 dwa rodzaje licencjonowania użytkowników:

  • Licencja na aplikację (konkretny moduł Dynamics 365)
  • Licencja na plan dający dostęp do wielu modułów

Licencja na aplikację (konkretny moduł)

To nic innego jak długo oczekiwane licencjonowanie pozwalające na wykupienie dostępu tylko do konkretnego modułu Dynamics 365, np. Dynamics 365 for Sales. Użytkownik posiadający licencję na dany moduł może korzystać z każdej funkcjonalności w danym module Dynamics 365, ale również z funkcjonalności pozwalających na dostosowanie systemu w ramach danego modułu. Dodatkowo licencja na jedną z aplikacji Dynamics 365 daje dostęp do:

  • PowerApps, w tym Flow (w ramach danej aplikacji)
  • Microsoft Social Engagement (w Sales, Customer Service, Field Service i Project Service)
  • Unified Service Desk (w Sales i Customer Service)
  • Voice of Customer (w Sales, Customer Service, Field Service i Project Service)
  • Aplikacja mobilna z dostępem offline (w Sales, Customer Service, Field Service i Project Service)
  • Funkcjonalnośc grywalizacji – Microsoft Gamification (w Sales, Customer Service, Field Service i Project Service)

Bardzo ważne jest, że użytkownik posiadający licencje na daną aplikację może dostosowywać raporty, formatki, pulpity nawigacyjne, przepływy pracy i robić importy danych tylko na encjach z danej aplikacji!

Dynamics 365 - aplikacje

Licencja na plan 

Plan daje dostęp do wszystkich aplikacji objętych danym planem, wszystkich funkcjonalności Dynamics 365 i pełne możliwości dostosowywania systemu. Dodatkowo użytkownik posiadający licencje na dany plan w cenie dostaje:

  • PowerApps, w tym Flow
  • Microsoft Social Engagement
  • Unified Service Desk
  • Voice of Customer 
  • Aplikacja mobilna z dostępem offline
  • Funkcjonalnośc grywalizacji – Microsoft Gamification
  • Portal kliencki dla użytkowników zewnętrznych

Dla przypomniania, Microsoft Dynamics 365 oferuje następujące plany:

  • Dynamics 365 Business Edition
  • Dynamics 365 Enterprise Edition (Plan 1) – nic innego niż nowy Dynamics CRM
  • Dynamics 365 Enterprise Edition (Plan 2) – nowy Dynamics CRM i AX 7

Dynamics 365 - plany

 

Rodzaje licencji, czyli gdzie jest „Basic”?

Wiele organizacji korzystających z Dynamics CRM do tej pory zdążyło się już przyzwyczaić, że licencje CRM dzielimy na: Professional, Basic, Essential i Employee Self-Service. Zdążyli się przyzwyczaić i partnerzy Microsoft, którzy jeszcze 2 tygodnie temu w jednym z naszych potencjalnych projektów wprowadzali w błąd Klienta, wyceniając w ofercie licencje Basic…

Chcąc korzystać z Microsoft Dynamics 365 trzeba się odzwyczaić od aktualnego podziału licencji. Naturalne są więc pytania w rodzaju „Co z moimi licencjami Basic?”, „Jak kupić CRM taniej, skoro nie potrzebuje całej funkcjonalności?” i „Jak zmapować istniejące licencje do tych nowych?” Postaram się na nie odpowiedzieć poniżej.

W Dynamics 365 mamy do czynienia z dwoma typami licencji:

  • Licencje pełne (albo na aplikację, albo na plan)
  • Licencje „lekkie

Licencje pełne to oczywiście w pewnym sensie odpowiedniki starych „Professionali”, jednak dające znacznie więcej funkcjonalności w cenie.

Licencje lekkie to… no właśnie… to tzw. „Team Members”. I tu zaczyna się cała zabawa, bo między licencjami pełnymi i Team Members nie starczyło już miejsca na licencje Basic i Essential znane z Dynamics CRM. Jednak przy odpowiednim zaplanowaniu licencji nie będziecie tęsknić za „Basic’ami”. A to dlatego, że licencja Team Member daje pełny dostęp do odczytu wszystkich danych z Dynamics 365, pełny dostęp do niektórych encji i daje wiele funkcjonalności charakterystycznych dla danego modułu. Najkrócej podsumować to tak – Team Member to:

  • prawo odczytu danych z całego Dynamics 365
  • pełny dostęp do obiektów Kont (Klientów), Kontaktów, Działań i Notatek
  • pełny dostęp do encji dostosowanych (custom entities)
  • pełny dostęp do Relacji i Połączeń między obiektami
  • możliwość uruchamiania przepływów pracy (workflows)
  • wyszukiwanie zaawansowane w całym Dynamics 365
  • możliwość raportowania, tworzenia widoków
  • możliwość eksportu danych do Excel’a
  • możliwość tworzenia i edycji Szans Sprzedaży poprzez portal

Jak widać powyżej – licencja „lekka” Team Member z łatwością zastępuje istniejący do tej pory Basic. Jednak, żeby nie było tak różowo – Basic w Dynamics CRM pozwalał również na pełne korzystanie z modułu Obsługi Klienta (pod warunkiem, że użytkownicy „nie dotykali”sprzedaży), a Team Member na to nie pozwala!!!

 

Mapowanie licencji Dynamics CRM 2016 do Dynamics 365

Dla ułatwienia i przejrzystości stworzyłem tabelkę dla wszystkich potencjalnych i istniejących Klientów i użytkowników zastanawiających się jak migracja do Dynamics 365 wpłynie na ich licencje:

Dynamics CRM 2016 Dynamics 365
Professional Licencja pełna na aplikację (np. Sales, Customer Service)
albo
Licencja pełna na plan (Enterprise Plan 1)
Basic • Jeśli użytkownik „dotyka” obiektu Potencjalny Klient, to Licencja pełna na aplikację Dynamics 365 for Sales

• Jeśli użytkownik „dotyka” obiektu Spraw, to Licencja pełna na aplikację Dynamics 365 for Customer Service

• Jeśli użytkownik nie „dotyka” ani Potencjalnych Klientów, ani Spraw i w zasadzie potrzebuje odczytu danych i dostępu do Klientów / Działań, to Licencja „lekka” Team Member

Oczywiście zawsze można zamienić Basic na Enterprise Plan 1.

Essential Licencja „lekka” Team Member
Employee Self-Service Licencja „lekka” Team Member

 

Jak łatwo się domyślić, zamiana licencji Basic na Licencję Pełną (na Aplikację, albo na Plan) niesie ze sobą spore koszty, bo Basic kosztował przecież około 30% ceny Professional’a w Dynamics CRM 2016. Jednocześnie w wielu przypadkach możliwa będzie wymiana Basic na Licencję „lekką” Team Member i wtedy koszty będą znacznie niższe, bo Team Member w najdroższej wersji to wydatek około 8,40 EUR miesięcznie, czyli znacznie mniej niż za Basic kiedyś.

 

Jak kupić licencje Microsoft Dynamics 365?

Standardowo licencje Microsoft kupuje się od partnerów Microsoft (takich jak Netwise), a nie od samego Microsoft’u – tutaj nic się nie zmienia. Zmienia się jednak dostępność Dynamics 365 w różnych programach licencyjnych. I tak, licencje Dynamics 365 możemy kupić poprzez nastepujące umowy:

  • Enterprise Agreement (EA) – TAK
  • Microsoft Products and Services Agreement (MPSA) – TAK
  • Open (najbardziej popularny model) – NIE
  • Cloud Solution Provider (CSP) – TAK

W każdej umowie licencje Dynamics 365 są subskrypcją, mimo tego, że można je płacić w ratach miesięcznych, rocznych, albo jednorazowo (Enterprise Agreement). Każda licencja Dynamics 365 daje tzw. podwójne prawa (dual rights) do instalacji Dynamics 365 w infrastrukturze Klienta (On-Premise).

Warto zwrócić uwagę, że Dynamics 365 nie można już kupić w programie Open, a więc poprzez jednorazową płatność pozwalającą kupić licencje na własność!

 

Mam nadzieję, że powyższe podsumowanie rozjaśni Wam licencjonowanie Dynamics 365. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, to polecam oficjalną stronę Microsoft dotyczącą licencjonowania (https://www.microsoft.com/pl-pl/dynamics365/pricing), albo kontakt z konsultantami Netwise (http://www.netwise.pl).

 

 

 

Reklama