To będzie bardzo długi artykuł, bo jest o czym pisać…

Prawie miesiąc temu Microsoft zniósł NDA na swój najnowszy produkt z rodziny Dynamics. Tym razem jest to narzędzie do automatyzacji marketingu (marketing automation) i zarządzania kampaniami marketingowymi w cyfrowym świecie – Dynamics 365 for Marketing. Ci, którzy „bawili się” już Dynamics 365 for Marketing, mają pewnie wrażenia podobne do mojego – wow, to jest wreszcie prawdziwy, zintegrowany system do obsługi marketingu w nowoczesnych firmach i to w pełni zintegrowany z Dynamics CRM’em (Dynamics 365 for Customer Engagement 😉 ). Nie jakieś tam partnerskie rozwiązania, albo Adobe, nigdy niedziałające z Dynamics’em tak naprawdę. Żeby nie było – to trochę ironia – ClickDimensions to przecież takie „partnerskie” rozwiązanie, a jednak działające doskonale z CRM’em Mirosoft’u od kilku dobrych lat.

W tym artykule opiszę najważniejsze funkcjonalności Microsoft Dynamics 365 for Marketing, które powodują, że system ten zrobi porządny bałagan na rynku tego typu rozwiązań.

Czego więc spodziewać się po Dynamics 365 for Marketing?

Wygląda na to, że przez ostatnie 2 lata Microsoft mamił wszystkich partnerstwem z Adobe, a po cichu robił swoje ;). Microsoft Dynamics 365 for Marketing to narzędzie dla marketerów, w nurcie ostatnio modnego MarTech’u. Jest to w pełni funkcjonalny i naprawdę potężny system do digital marketingu (mimo, że to dopiero pierwsza wersja). Mamy w nim obsługę kampanii emailowych, systemy workflow do automatyzacji działań, obsługę wielu kanałów, możliwość budowania landing page’y, modele scoringowe klientów, definiowanie ścieżki klienta (customer journey) w wielu kanałach, a także, a może przede wszystkim narzędzia do zaawansowanej segmentacji potencjalnych Klientów i generacji lead’ów (lead generation):

Dynamics365-for-Marketing-01

No dobra, to po kolei.

Najważniejsze funkcjonalności Microsoft Dynamics 365 for Marketing

Dynamics 365 for Marketing jest zbudowane w „nowym” interfejsie Dynamics, czyli Unified Interface. Dzięki temu jest spójne ze wszystkimi innymi modułami wersji 9.0. Na pierwszy rzut oka widać mnogość dostępnych funkcji, a wprawna osoba zajmująca się digital marketingiem zauważy wiele komponentów znanych z innych narzędzi MarTech. Nawet pulpity managerskie dostosowane zostały do typowych działań marketingowych i oferują szybki wgląd w status lead generation, czy informacje o ścieżkach klienta (customer journeys):

dynamics365-for-marketing-dashboards01

dynamics365-for-marketing-dashboards02

 Segmentacja klientów (Customer Segmentation):

Dynamics 365 for Marketing oferuje super fajny mechanizm do segmentacji potencjalnych i aktywnych klientów oparty o Customer Insights – platformę do budowania profili klientów na Azure. Budowanie segmentu pozwala na łączenie wielu obiektów poprzez złożone warunki logiczne, łączenie i rozłączanie zbiorów itd. Nie będę w tym poście zagłębiał się w budowanie segmentacji Klientów, ale dość napisać, że narzędzie sugeruje powiązania między obiektami, łączy profile i obiekty również z big data (nie tylko dane z CRM) i pozwala na budowanie segmentacji statycznej, dynamicznej i mieszanej.

dynamics365-for-marketing-segmentation01

dynamics365-for-marketing-segmentation02

Modele scoringowe dla potencjalnych klientów (Lead Scoring models):

Tak, dobrze czytacie. W Dynamics 365 for Marketing można budować modele scoringowe dla potencjalnych i aktywnych Klientów, które pozwalają na śledzenie zachowań Klientów i odpowiednie reakcje poprzez zwiększenie / zmniejszenie scoringu. W systemie można budować modele behawioralne, demograficzne, branżowe itd.

Oczywiście każde monitorowane zachowanie klienta (lub potencjalnego klienta) aktualizuje jego scoring bezpośrednio w naszym systemie CRM (nie potrzeba integracji).

dynamics365-for-marketing-scoring01

Budowanie Ścieżek Klienta (Customer Journey):

Dynamics 365 for Marketing oferuje genialny moduł do budowania ścieżek klienta w wielu kanałach i opartych o wiele punktów styku (digital touchpoints). Ścieżki Klienta zbudowane w Dynamics 365 for Marketing mogą opierać się o wiele działań, od wysyłki emaili, przez odwiedziny w landing page’ach aż po wysyłkę ankiet i zarządzanie wydarzeniami (event management).

Mega przewagą Dynamics 365 for Marketing nad innymi narzędziami MarTech będącymi obecnie na rynku jest… możliwość budowania złożonych przepływów zadań opartych o workflow’y zbudowane w Dynamics CRM, ale również w oparciu o przepływy zbudowane w Microsoft Flow! Tadam! Tak, możemy na przykład połączyć zdarzenie z Google Analytics, uruchomić na jego podstawie workflow w CRM i podnieść scoring potencjalnego klienta. Później możemy użyć wyższego scoringu do rozdzielenia ścieżki klienta. Tak, to wszystko możliwe jest w Dynamics 365 for Marketing. Ktoś zapyta w końcu po co nam Adobe? 😉

dynamics365-for-marketing-customerjourney01

Email Marketing:

Mhm, email marketing. Dynamics 365 for Marketing oferuje funkcjonalność tworzenia, wysyłki i śledzenia emaili marketingowych. Nie tylko możemy zaprojektować email na dwa różne sposoby: graficzny Projektant i po prostu HTML, ale możemy te emaile wzbogacać o heat map’y, dynamiczne linki prezentujące dane z CRM’a (z Dynamics 365 for Customer Engagement), dynamiczne treści i dane klientów z CRM’a. Później tak przygotowane emaile możemy użyć w kampaniach, ścieżkach klienta lub po prostu użyć szybkiej wysyłki do wybranych Klientów.

A analityka? Wbudowana analityka wysyłki emaili w Dynamics 365 for Marketing bije na głowę analitykę w innych systemach, w tym tę z ClickDimensions. Możemy śledzić w zasadzie wszystkie zachowania odbiorców, a co więcej – możemy na podstawie tych zachowań tworzyć aktywności bezpośrednio w Dynamics CRM za pomocą wbudowanych workflow’ów, albo Microsoft Flow.

dynamics365-for-marketing-emailmarketing01

dynamics365-for-marketing-emailmarketing02

Budowa i zarządzania stronami docelowymi (landing pages):

Myśleliście, że to już wszystko? Nie-e. Jesteśmy w połowie tego, jak zajebisty jest Dynamics 365 for Marketing. Wysyłka emaili bez stron docelowych byłby całkiem bez sensu. Dlatego w narzędziu można oczywiście budować własne landing page’e i używać ich w kampaniach, ścieżkach klienta, workflow’ach itd. Landing page’e, podobnie jak emaile, można budować w projektancie, albo wkleić gotowy HTML. Można oczywiście robić ich preview, emulując różne platformy (telefon, tablet, przeglądarka). Dzięki temu, że Dynamics 365 for Marketing ma w nazwie Dynamics, to oczywiście można w landing page’ach używać treści z CRM’a. Tak jest! Dodatkowo można śledzić bardzo wiele zachowań użytkowników od tak prostych, jak liczba wizyt przez konwersję aż po informację, czy przez zachowania na landing page’ach zostali zaktualizowani jacyś potencjalni klienci (ich scoring i dane w CRM).

Formularze marketingowe i formularze LinkedIn:

Dynamics 365 for Marketing pozwala na budowanie i osadzanie na portalach formularzy marketingowych, które pozwalają zbierać dane od użytkowników stron (potencjalnych klientów, albo klientów, albo nieznanych gości). Formularze mają trzy typy: formularz marketingowy (dla dowolnych pól), formularz subskrypcji (do zarządzania subskrypcjami danego klienta), formularz przekazania (formularz do udostępniania pewnych danych i pól innym gościom).

Dodatkowo w Dynamics 365 for Marketing dzięki integracji z LinkedIn można zarządzać formularzami osadzanymi na LinkedIn oraz synchronizować potencjalnych klientów (leads) z LinkedIn.

Planowanie i udostępnianie ankiet (Surveys):

Nasz nowy system do marketingu od Microsoft pozwala również na tworzenie, publikowanie i analizowanie ankiet online dla potencjalnych i aktywnych klientów oraz ankiet anonimowych. Moduł ankiet, oparty o Voice of Customer, pozwalają na tworzenie w prosty sposób naprawdę złożonych ankiet, które można osadzać w landing page’ach, udostępniać niezależnie, wysyłać w emailach, albo… używać jako krok w ścieżce zakupowej klienta.

dynamics365-for-marketing-survey02

dynamics365-for-marketing-survey01

Zarządzanie wydarzeniami (Event Management):

Moduł zarządzania wydarzeniami w Dynamics 365 for Marketing mógłby być sam w sobie osobnym systemem. Moduł ten pozwala w kompleksowy sposób zarządzać wydarzeniami organizowanymi przez firmę, zarówno offline, jak i online. I tak, moduł Event Management pozwala na:

  • Budowanie stron wydarzeń (konferencje, targi itd.)
  • Zarządzanie rejestracjami na wydarzenia
  • Zarządzanie budżetem, aranżacją i organizacją wydarzeń
  • Zarządzanie sesjami, spikerami i lokalizacjami
  • Zarządzanie i monitorowanie rezerwacji w hotelach
  • Zarządzanie sponsorami, pakietami sponsorskimi i budżetami sponsorskimi
  • Udostępnienie użytkownikom zainteresowanym danym wydarzeniem landing page’y, informacji i broszur na portalach opartych o Microsoft Portals
  • Automatyczne tworzenie lead’ów i aktualizacja danych Klientów w CRM

Ogólnie rzecz biorąc, moduł Event Management pokrywa cały proces end-to-end organizacji wydarzenia, takiego jak targi, czy konferencji.

dynamics365-for-marketing-eventmanagement01

A nad tym wszystkim… rozbudowana analityka i big data trzymane w Azure:

Dynamics 365 for Marketing oferuje bardzo zaawansowane możliwości analityczne w postaci wbudowanych raportów, wykresów i dashboardów. Ale nie tylko! Każdy email, landing page, czy formularz marketingowy ma swoją własną analitykę w postaci tzw. insights. Te dane siedzą poza Dynamics 365 for Marketing, często w niestrukturyzowanych bazach i pozwalają zorientować się np. ilu użytkowników aktualnie jest na stronie, kto kliknął w jeden link w emailu, a nie w inny, czy jak rozkłada się aktywność potencjalnych klientów w różnych kanałach w czasie w konkretnej ścieżce klienta (Customer Journey).

Podsumowanie

Microsoft Dynamics 365 for Marketing to, według mnie, największa niespodzianka od Microsoft od wprowadzenia Dynamics CRM 2013. Ani połączenie CRM z ERP w postaci Dynamics 365 w 2016, ani partnerstwo z Adobe rok temu nie zrobią tyle pozytywnego bałaganu na rynku, co Dynamics 365 for Marketing. Ten produkt to kiler wielu narzędzi dostępnych na polskim rynku. A przecież nie chodzi tylko o funkcjonalność – Dynamics 365 for Marketing jest w pełni zintegrowany z Azure’owym Customer Insights, z Microsoft Flow i z Dynamics 365 for Customer Engagement, a więc CRM’em.

Dodatkowo Microsoft już planuje połączenie Dynamics 365 for Marketing z Microsoft Social Engagement (bye, bye Brand24), a połączenie z Google Analytics i narzędziami Google’a przez Flow dodatkowo zwiększa atrakcyjność nowego produktu z linii Dynamics.

Przyszłość narzędzi MarTech i obecność Microsoftu w tym obszarze zapowiada się więc interesująco…

W następnym artykule postaram się opisać, jak Dynamics 365 for Marketing ma się do ClickDimensions (takie dość naturalne pytanie 😉 ).

 

Reklamy