Microsoft Dynamics 365 for Marketing jest oficjalnie dostępny od Q1 2018 (końca marca), ale na razie tylko w 11 krajach i 8 językach. Wśród nich nie ma oczywiście języka polskiego, ale nie ma się co martwić – język polski i 32 inne języki będą oficjalnie dostępne od października 2018. W ramach October 2018 Update Dynamics 365 for Marketing stanie się też dostępny w wielu krajach, w tym w Polsce. Wtedy poznamy też polskie (oficjalne) cenniki.
No ale zanim poznamy ceny, warto by było wiedzieć co dokładnie wchodzi w skład Dynamics 365 for Marketing…
Moduł / aplikacja może być dostępna w dwóch opcjach – jako „stand-alone”, albo „attach”:
- Stand-alone to oczywiście możliwość zakupu samego Dynamics 365 for Marketing bez posiadania i włączania CRM’a, albo innych aplikacji z rodziny Dynamics
- Attach to z kolei „włączenie” Dynamics 365 for Marketing jako kolejnego modułu do posiadanej już platformy Dynamics.
W obu opcjach aplikacja oferuje te same funkcjonalności, ale różni się ceną i sposobem dostępu do nich (a to dlatego, że ktoś może już mieć w organizacji Microsoft Portals, albo np. Voice of Customer). W każdej opcji cena bazuje na liczbie kontaktów, a nie liczbie użytkowników używających modułu!
Co wchodzi w skład Dynamics 365 for Marketing?
W poniższej tabeli podsumowałem funkcjonalności wchodzące w skład Dynamics 365 for Marketing wraz z informacją, czy konkretny moduł jest dostępny „osobno”, czy jest wyłącznie częścią modułu marketingu:
Jak widać powyżej, Dynamics 365 for Marketing używa kilku funkcjonalności będących wcześniej częścią rodziny Dynamics, odpowiednio je integrując w kompleksowe rozwiązanie do automatyzacji marketingu. Oczywiście wszystkie funkcjonalności stricte marketingowe stanowią tzw. core marketing i dostępne są tylko w Dynamics 365 for Marketing.
Zauważcie, że w powyższej tabeli zabrakło Microsoft Social Engagement mimo, że integruje się blisko z Dynamics 365 for Marketing. A to dlatego, że MSE nie jest częścią aplikacji Marketing.
Ciekawostką jest sposób potraktowania List Marketingowych (Marketing Lists), które nie są dostępne bezpośrednio w UI Dynamics 365 for Marketing, a tylko w module Ankiet (Voice of Customer). To wiąże się ze sposobem wykorzystania List Marketingowych i Segmentów Klientów (Customer Segments), które to wykorzystanie budzi sporo pytań i wątpliwości. Ale o tym kiedy indziej.
Podsumowanie
Jak widać w tym poście Dynamics 365 for Marketing to naprawdę spore narzędzie do automatyzacji marketingu i konkretna konkurencja dla istniejących już systemów, np. ClickDimensions. Szczególnie w tej cenie, w której jest dostępne…
A co z Adobe…? No nic, integracja Microsoft i Adobe może być odpowiedzią na porządne systemy do marketingu w B2C oferowane przez konkurentów Microsoft, w tym w szczególności Oracle’owa Eloqua, BlueKai, Maxymiser i Responsys. Może, ale nie musi, jak nadal będzie robiona w tym tempie…
Dzięki za porównanie, właśnie analizujemy licencjonowanie i integracje modułu marketingowego z pozostałymi modułami MS Dynamics. Co do konkurencji dla Adobe, to w B2C ze stajni Oracle raczej Responsys, Eloqua jest zaprojektowana dla B2B – sprawdza się przy długich procesach zakupowych.
Łukasz, daj znać jak będziecie potrzebować pomocy z Dynamics 365 for Marketing.
Co do Adobe vs Oracle, to dla B2C do Adobe trzeba raczej porównywać i Responsys, i Maxymiser, i DMP. Jak dla mnie każdy z wymienionych lepszy od tego, co daje Adobe. Ale przy okazji ostatnich szaleństw z Magento i Marketo, Adobe ma coś, czego nie ma Oracle – eCommerce. I coś, czego nie ma nikt inny – straszny bałagan i każdy moduł napisany w innej technologii 🙂