W październiku 2019 roku weszły w życie spore zmiany w licencjonowaniu Microsoft Dynamics 365 i Power Platform (Power Apps i Flow / Power Automate). W zasadzie to największe zmiany od 3 lat, kiedy Microsoft wprowadził w życie koncepcję Dynamics 365 jako platformy łączącej CRM i ERP. Aktualne zmiany… z powrotem nie tylko rozdzialają CRM i ERP, ale pozwalają z jeszcze większą granularnością licencjonować tylko poszczególne aplikacje. Wreszcie!

Ten post mógłby wyjaśniać wszystkie szczegóły, ale mam lepszy pomysł – zapraszam do ściągnięcia mojej prezentacji What’s new with Dynamics 365 Wave 2 licensing?, którą wrzuciłem na Slideshare i która jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Ta prezentacja to 27 slajdów z moim syntetycznym podsumowaniem zmian w licencjonowaniu Dynamics 365 i Power Apps wprowadzonych w październiku 2019 (z informacjami o haczykach, realnymi scenariuszami itd.).
Prezentacja pochodzi z mojego wykładu na grupie Microsoft 365 w Fort Lauderdale, Floryda i jest po angielsku. Dlatego, jeśli nie chce Ci się czytać i wolisz informacje po polsku, to pod spodem jest jeszcze krótsze podsumowanie najważniejszych zmian… 🙂

Najważniejsze zmiany w licencjonowaniu Dynamics 365

Nie ma już Dynamics 365 Customer Engagement!!!

Tak, dobrze czytacie. Microsoft zrezygnował ze sprzedaży „całego” CRM’a (już nie mówiąc nawet o „całym” Dynamics 365 z ERP’em włącznie – tak, to był głupi pomysł od samego początku… pisałem o tym wielokrotnie…).

Od października 2019 Klienci mogą kupować tylko poszczególne aplikacje, np. Dynamics 365 for Sales, albo Dynamics 365 for Customer Service. Co w tym nowego, zapytacie? Przecież od 2016 roku można było tak robić?
Otóż nie. Do tej pory w teorii istniały licencje per moduł, ale już kupienie dwóch modułów zawsze powodowało, że taniej było kupić cały CRM w postaci planu Dynamics 365 Customer Engagement Plan. Od października 2019 tego planu nie ma. Nie ma i już. Nie można kupić „całego Dynamics’a”!

Od teraz Klienci potrzebują zawsze kupić dla każdego użytkownika jedną licencję bazową (Base License) i ile chcą licencji dodawanych (Attach License) dla innych aplikacji. Po szczegóły co można łączyć z czym i co musi być licencją bazową odsyłam do prezentacji, w której przedstawiłem dokładnie scenariusze z życia wzięte.

Dalszy podział ERP

W ramach nowego licencjonowania „rozbiciu” ulega też licencja Dynamics 365 Unified Operations i przestaje ona obejmować „cały” system ERP. Od teraz licencjonowane osobno są:

  • Dynamics 365 for Supply Chain Management
  • Dynamics 365 for Finance
  • Dynamics 365 for Retail
  • Dynamics 365 for Talent

Najważniejszy wniosek jest taki, że wg Microsoft’u Klienci nie powinni / nie muszą już kupować całego systemu CRM, a powinni kupować poszczególne aplikacje dla konkretnych użytkowników w organizacji.

Najważniejsze zmiany w licencjonowaniu Power Apps

Pamiętacie PowerApps Plan 1 i PowerApps Plan 2 (zwróć uwagę na nazwę „PowerApps”! 😉 )? I tak zawsze okazywało się, że każdy Klient musi mieć Plan 2, bo Plan 1 dawał prawa tylko do używania Canvas Apps… Dlatego Microsoft bardzo mądrze zrobił, wprowadzając nowy model licencjonowania Power Apps.

Od października 2019 Power Apps nadal licencjonowane są jako plany, ale już totalnie różne plany:

  • per użytkownik (per User plan)
    • Dany użytkownik może używać ilu chce aplikacji zbudowanych na PowerApps w swojej oraganizacji
  • per aplikacja (per App plan)
    • Użytkownik ma prawo używania jednej aplikacji (czyli tak naprawdę do dwóch aplikacji w rozumieniu PowerApps) realizującej konkretny scenariusz biznesowy

Zmiana w modelu licencjonowania Power Apps jest o tyle mądra, że pozwoli coraz większej liczbie firm „próbować” i realnie używać aplikacje budowane w oparciu o Power Apps w konkretnych scenariuszach biznesowych, płacąc jedynie za pojedyncze aplikacje. Cena licencji per aplikacja to około 1/4 ceny licencji per użytkownik, dlatego wiele firm na tej zmianie zyska.

I najważniejsze – nie ma już rozróżnienia na licencje dające dostęp do Canvas Apps vs Model-driven Apps! Nowe licencje, obie, dają dostęp do obu rodzajów aplikacji zbudowanych na Power Platform.

Dlaczego to takie duże zmiany?

Ano dlatego, że Microsoft zawsze trzymał się licencjonowania CRM jako całego systemu, od sprzedaży po obsługę Klienta i marketing. Ba, w 2016 próbował wmówić Klientom, że skoro kupują CRM (i potrzebują CRM), to pewnie przyda im się i ERP. Jakie szczęście, że te czasy już minęły!!! Nie znam żadnego Klienta, który kupiłby ERP’a tylko dlatego, bo rozważał system CRM. Oczywiście zdarzały się „kwiatki”, że licencje na cały Dynamics 365 były celowo „tańsze” poprzez tricki Microsoft’owych sprzedawców, żeby pokazać, że Klient „kupił też system ERP”, ale to były kwiatki naganne i bezsensowne.
BTW, Microsoft CEE chwalił się, że Polska przoduje w sprzedaży ERP’a dołączonego do CRM :-D. Ciekawe dlaczego? Patrz paragraf wyżej. Na szczęście Microsoft obejrzał się na rynek i zaczął robić tak, jak Salesforce i Oracle, a więc pozwalać Klientom płacić tylko i wyłącznie za moduły i aplikacje, których naprawdę potrzebują.

I super!!!

Jeśli potrzebujecie więcej informacji, w szczególności też dotyczących które licencje łączyć z którymi, jaka pojemność bazy danych przypada w której licencji i ileNa koniec, jeszcze raz zachęcam użytkowników – korzystajcie śmiało z prezentacji, bo za darmo i w prosty sposób omawia wszystkie te zmiany ze szczegółami :).

PS. Od nowego licencjonowania i zmian ogłoszonych na Microsoft Ignite 2019 (4 listopada, o tych zmianach wkrótce zmienia się konwencja i nazwa z PowerApps na Power Apps!

Reklamy